|
||||||||
|
Dit is het vierde album als leider van pianist/componist Wolfert Brederode voor het iconische label ECM. Na twee kwartet albums en het trio album Black Ice is dit iets geheel anders, het betreft een suite voor piano, strijkkwartet en percussie. Oorspronkelijk schreef Wolfert deze suite ter herdenking van de 100ste gedenkdag van het einde van de Eerste Wereldoorlog, de première vond plaats op de dag van de wapenstilstand in november 2018. De doordringende toon draagt de invloed van de melancholieke sfeer van Philippe Claudel’s roman Les Âmes grises over de eerste wereldoorlog. Met de loop der tijd heeft de suite een bredere bedoeling en meer persoonlijke betekenis gekregen met verder reikende weerklank. ”Het stuk heeft van doen met verdriet en verlies en het leren om weer op te staan”, aldus Brederode. Behalve Wolfert Brederode op piano, horen we drummer, percussionist Joost Lijbaart en het Matangi Quartet bestaande uit: Maria-Paula Majoor op viool, Daniel Torrico Menacho op viool, Karsten Kleijer op altviool en Arno van der Vuurst op cello. De muzikanten van deze suite zijn al vrienden sinds hun studententijd op het Haags Koninklijk Conservatorium. Het Matangi Kwartet dat al vaker samenwerkte met Brederode in theater optredens, heeft inmiddels een reputatie opgebouwd als een van de meest veelzijdige strijkkwartetten van Nederland met een repertoire dat reikt van barok muziek via hedendaagse composities tot jazz en meer. Drummer Joost Lijbaart werkt al sinds 2004 met Brederode in diverse genres en o.a. ook met Yuri Honing. De suite is opgebouwd uit 14 relatief korte stukken, de langste duurt 5 1/2 minuut. De muziek ademt ondanks het strijkkwartet toch duidelijk jazz uit. Uiterst sfeervolle klanken die zeker in het verstilde “Remains” duidelijk de oorspronkelijke opzet laten horen. Ook het indrukwekkende “Ka” heeft eenzelfde effect, het doet de luisteraar even naar adem happen. Er zijn ook lichtere momenten zoals in het majestueuze “Duhra” waarin het Matangi kwartet uiterst jazzy overkomt. In “Dissolve” speelt Lijbaart een belangrijke rol met zijn subtiele ritmes op drums en diverse percussie instrumenten. Fraai gestileerde muziek die zeker niet geschikt is voor feestelijke momenten maar anderzijds ook wel past in deze duistere tijden met een psychopaat in het bezit van kernwapens waarmee hij dreigt. Jan van Leersum. |